Waarom persberichten mislukken

Waarom persberichten mislukken

Sorry voor mijn otaku met dit probleem (otaku = meer dan een hobby, een beetje minder dan een obsessie).

Velen van jullie kennen mij misschien, aangezien ik Imediafax run, de Internet to Media Fax Service. Ik verstuur meer dan een miljoen persberichten per jaar voor mensen via fax en e-mail. Je denkt waarschijnlijk dat ik dag in, dag uit nieuwsberichten heb die me niet raken.

Eigenlijk niet. De persberichten die ik voor mensen schrijf en verstuur doen het redelijk goed. Mijn klanten zijn heel blij met mij omdat ze succesvol zijn met hun outreach-inspanningen.

Het zijn de concept-persberichten die mensen me sturen die mijn probleem zijn.

Het oplossen van de problemen die ik zie in de persberichten die mensen me sturen, duurt een eeuwigheid. Het is ook erg pijnlijk.

Ik heb in de loop der jaren veel mislukte persberichten gezien en ik weet nu hoe de belangrijkste problemen eruit zien en hoe ik ze kan oplossen.

Mijn benarde situatie als publicist is dat ik veel tijd besteed aan het opleiden van mijn klanten om ze de psychologie van het omgaan met de media te laten begrijpen.

Het rubber ontmoet de weg in het persbericht omdat dit enkele vel papier de belangrijkste verbinding vormt voor alle communicatie met de media. Het belang van de kopie op een persbericht kan niet genoeg worden benadrukt. Het moet vrij zijn van negatieve zaken of factoren die de belangstelling en respons van de media verminderen of elimineren. Eén fatale fout en het is allemaal voorbij.

Het identificeren van de problemen en het herzien van de persberichten is dus cruciaal. Ik besteed enorm veel tijd en moeite aan het vermijden van het versturen van persberichten met problemen die er nog in zitten.

Het probleem is dat wanneer mensen mij nieuwsberichten sturen, het vaak veel tijd kost om de problemen te identificeren en te communiceren, en dan weer meer tijd om alle woordwijzigingen uit te leggen en te onderhandelen met de klanten, en nog meer tijd om de laatste hand te leggen aan de persbericht en zorg dat het gereed en goedgekeurd is voor verzending.

Eerlijk gezegd kan het voor alle betrokkenen erg pijnlijk zijn. Ik ben nogal brutaal tegen mijn klanten, omdat hun succes het enige is dat telt. Ik trek geen klappen uit. Mijn commentaarproces kan een heleboel zeer opgeblazen ego’s van sommige anders zeer begaafde mensen kwetsen, op weg naar een probleemloos persbericht dat de kansen op succes maximaliseert wanneer het uiteindelijk wordt verzonden. Veel mensen denken dat ze een persbericht kunnen schrijven. Er zijn er maar weinig die het heel goed kunnen.

Ze hebben simpelweg de mediareacties op genoeg nieuwsberichten niet gevolgd om de fouten te leren die worden gemaakt bij het schrijven van persberichten. Ze hebben nog niet geleerd wat de fouten zijn, dus er valt niet te leren van continue verbetering.

Dit is waar het bloed, zweet en tranen van de copywriting-business echt wordt gevonden. Het wordt nog moeilijker wanneer een andere professionele publicist het persbericht voor de klant schreef. Nu krijgt de klant tegengestelde adviezen van twee professionals. De ene zegt “Make it Hot” en de andere zegt “Cool it”. Wat moet een publicist doen?

Dus mijn motivaties om dit artikel te doen zijn eigenlijk best egoïstisch. Ik wil hier minder tijd aan besteden. Mijn leven zal aanzienlijk worden verbeterd als mijn klanten me nieuwsberichten sturen die minder tijd en energie kosten om op te lossen. Heel eenvoudig, voor elk persbericht dat binnenkomt en deze problemen niet heeft, zal ik mezelf vrijmaken om meer tijd te besteden aan dingen die winstgevender zijn voor mijn klanten en mij.

De hier genoemde problemen zijn allemaal geïdentificeerd als redenen voor het mislukken van een persbericht. Dit is gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring in het omgaan met de nasleep – het werkelijke aantal en de kwaliteit van de reacties die worden gegenereerd op basis van de verzending van een persbericht.

Dus hier zijn de meest voorkomende redenen waarom persberichten mislukken:

1. Je hebt een advertentie geschreven. Het is helemaal geen nieuwsbericht. Het verkoopt product. Het biedt geen solide nieuws van echt tastbaar belang, informatie met toegevoegde waarde, educatie of entertainment.

2. Je schreef voor een minderheid, niet voor een meerderheid van de mensen in het publiek. Je zult gewoon niet concurreren met andere persberichten die duidelijk zijn geschreven voor een grotere demografie van het mediapubliek.

3. U staat in het middelpunt van de belangstelling, niet het mediapubliek. U richt zich op uw bedrijf en uw marketing, in plaats van op zaken waar de redacteur en zijn of haar publiek in geïnteresseerd zijn.

4. Je bent vergeten de vijf W’s vooraan te zetten. (WIE, WAT, WAAR, WANNEER en WAAROM HET PUBLIEK GENTERESSEERD ZAL ZIJN). Je hebt de media niet duidelijk en beknopt verteld waarom het publiek hierin geïnteresseerd zou zijn.

5. Je bent te langdradig en tekstdicht. Je concentreerde je op details en minutia, in plaats van de belangrijkste ideeën, problemen, factoren, feiten en nieuwshoeken. Je gaat niet in op de echt significante impact die je verhaal op mensen heeft.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.